[Tutorial] Usuwanie niepotrzebnych tekstur/materiałów z modelu - najłatwiejszy sposób
#1
Lightbulb 
Zapewne każdy w swoim modelu znajdzie kilka tekstur, które do niczego nie są potrzebne i zaśmiecają listę. Po co się przewalać przez śmietnik w "Materials Editorze", skoro można to uprzątnąć w 20 minut ? Face-Smile.PNG Dzięki tej metodzie, pozbyłem się aż 49 niepotrzebnych tekstur, więc uważam, że naprawdę warto poświęcić odrobinę czasu na małe porządki.

Zaczynamy oczywiście od otworzenia naszego modelu Z3D. Na starcie włączamy tryb "Selected Mode" znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu, oraz ustawiamy sobie 4 najpotrzebniejsze widoki: Left, Front, Top oraz 3D (może być również Perspective) - pozwoli nam to na wypatrywanie wykorzystywanych tekstur, ale o tym za chwilę.

W prawym dolnym rogu ekranu klikamy na przycisk "Show All", a następnie odznaczamy w liście obiektów 3 pozycje: Collision, Shadow oraz Chassis_vlo (Jeżeli nie znajdziecie wszystkich trzech, odznaczcie tylko te, które udało wam się znaleźć).

Następnie wybieramy narzędzie "Select > All" i klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolne miejsce w modelu. Model powinien podświetlić się na pomarańczowo:

[Obrazek: 9877449696_47bc018032_c.jpg]


Kolejny krok pozwoli nam upewnić się, czy wszystkie polygony są odznaczone. W tym celu ustawiamy tryb "Polygon Mode", klikamy prawym przyciskiem myszy na model (Powinna się pokazać siatka z czerwonymi punktami - taka jak na zdjęciu), a następnie wybieramy narzędzie "Select > None" i klikamy prawym przyciskiem myszy w dowolne miejsce modelu:

[Obrazek: 9877547203_319f5ee3fc_c.jpg]


Wszystko przygotowane. Możemy zabrać się za sprawdzanie tekstur, z których korzysta model. Wybieramy narzędzie "Select > By Material", zaznaczamy pierwszą teksturę od góry i klikamy Select:

[Obrazek: 9877544873_19c194457a_c.jpg]


Zaznaczone polygony korzystające z tekstury podświetlą się na pomarańczowo. Czasem ciężko jest to dostrzec, dlatego dla ułatwienia możemy posłużyć się trybem "Vertex Mode". Dzięki niemu, każdy zaznaczony element będzie miał dodatkowo poprowadzone zielone linie od wierzchołków vertexów. Znacznie łatwiej jest to zauważyć:

[Obrazek: 9877542573_d3f855671b_c.jpg]


W celu zapamiętania, które tekstury powinny zostać na swoim miejscu, a które powinny być usunięte, możecie dodawać dopiski w ich nazwach. Przykładowo, ja dopisuję [used] dla tekstur potrzebnych i [not used] dla tekstur niepotrzebnych:

[Obrazek: 9877424205_6f7a986a0a_c.jpg]


Sprawdzanie kolejnych tekstur wykonujemy analogicznie. Starajcie się dokładnie wypatrywać zielonych linii w trybie "Vertex Mode" - czasem potrafią być one pochowane we wnętrzu pojazdu, lub innych podobnych miejscach. Jeżeli jesteście pewni, że żadna zielona linia się nie wyświetla, to najprawdopodobniej model nie korzysta z tej tekstury i nadaje się ona do usunięcia:

[Obrazek: 9877438656_56441af9be_c.jpg]

[Obrazek: 9877420025_0724372a01_c.jpg]


Po zweryfikowaniu wszystkich tekstur, możemy przystąpić do usuwania tych niepotrzebnych z dopiskiem [not used]. Należy pamiętać o usunięciu dopisków [used], jeżeli się z takowych korzystało. Czasem może się zdarzyć, że tekstury po ponownym odpaleniu modelu się wymieszają (pozajmują miejsca nieodpowiednich materiałów). Należy wtedy od nowa każdą teksturę przypisać prawidłowemu materiałowi:

[Obrazek: 9877430024_4e038d2d9c_c.jpg]


Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z powyższych wskazówek. Dzięki za uwagę Face-Smile.PNG


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Tutorial] Instalacja tekstur HQ Majkel 2 1,824 12-21-2017, 11:06 AM
Ostatni post: Majkel
Lightbulb [Tutorial] Exportowanie tekstur z alphą - Forza Studio Hennessy 0 43,928 10-19-2016, 14:41 PM
Ostatni post: Hennessy
Lightbulb [Tutorial] Betonowe zawieszenie - prosty patent w handlingu Gekon 0 16,682 07-07-2016, 23:50 PM
Ostatni post: Gekon
Lightbulb [Tutorial] Ruchome zaciski, wskazówki i kierownica MrGoly 0 92,435 01-03-2015, 12:37 PM
Ostatni post: MrGoly
Lightbulb [Tutorial] Jak sprawdzić czy ktoś inny ma dostęp do naszego komputera. George 0 32,729 06-22-2014, 18:06 PM
Ostatni post: George
Lightbulb [Tutorial] Bieżnik w samochodzie w tą samą stronę na obydwu stronach. Michal323 0 22,802 03-22-2014, 21:19 PM
Ostatni post: Michal323
Lightbulb [Tutorial] Ogarnięcie lewitacji pojazdu. zombii 0 22,665 12-28-2013, 18:15 PM
Ostatni post: zombii
Lightbulb [Tutorial] Światła i inne elementy świecące metodą diffuse Gekon 8 35,309 12-21-2013, 18:41 PM
Ostatni post: Michau.
Lightbulb [Tutorial] Naklejki na alphę. Szymolot 0 25,884 12-10-2013, 21:56 PM
Ostatni post: Szymolot
Lightbulb [Tutorial] Płynne hamowanie dla każdego samochodu oraz zmiana prędkości maksymalnej Gama 13 38,584 12-02-2013, 20:12 PM
Ostatni post: adixpogo



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości



Profil Wyślij PM E-mail Znajdź wszystkie posty Znajdź wszystkie tematy Narzędzia moderacji Narzędzia administracji